Geen categorie
Geen reacties

IT Service Management: Hoe Kan Jouw Organisatie Het Inzetten?

Heb jij een IT-afdeling binnen jouw bedrijf? Als het antwoord ja is, dan is mijn volgende vraag: ‘loopt dat altijd even gestroomlijnd of zitten er nog wat drempels in de weg?’ Meestal is de respons: “het loopt redelijk soepel, maar er is nog wel ruimte voor verbetering.” Als dit ook voor jouw bedrijf het geval is, dan is dit artikel voor jou.

Aan het einde van dit artikel weet jij hoe je jouw interne IT-diensten kan stroomlijnen middels service management.

Wat is service management?

IT service management, ook wel ITSM genoemd, is een set systemen, processen en procedures binnen een organisatie met het doel om de IT-omgeving te verbeteren en beheren. IT Service management reikt veel verder dan de traditionele IT-benadering. Het is een holistische benadering om de IT-omgeving vlekkeloos te laten verlopen. Dit vergt een combinatie van hardware, software, maar vooral van systemen (zowel digitale systemen als offline systemen.

Een ‘systeem’ is een duur wordt voor een herhaaldelijke taak. De focus ligt daarom op het georganiseerd leveren van IT-diensten. Het georganiseerd slaat op routinematig afstemmen van de systemen om zo een maximaal rendement en gestroomlijnd resultaat te behalen.

Is Service Management alleen voor IT?

Zoals gezegd is Service Management een holistische aanpak die verder reikt dan alleen IT. De rol van de IT-afdeling is om collega’s te ondersteunen in hun dagelijkse bezigheden. En zorgen dat ze dit zo soepel en vlekkeloos kunnen doen. De IT-ers worden vaak gezien als de ‘onzichtbare kracht’ achter een bedrijf.

Maar de IT-afdeling is niet de enige afdeling met als doel om ervoor te zorgen dat je collega’s te ondersteunen in hun werkzaamheden. Ook de facilitaire- en HR-afdeling voorzien in deze behoefte.

Wat kan service management betekenen voor jouw organisatie?

Als je als organisatie continu bezig bent met het samenvoegen van puzzelstukjes, dan heb je geen tijd voor jezelf. Service Management is het procesmatig samenvoegen van de (IT) puzzelstukjes tot de hele puzzel af is.

Als de puzzel af is, heeft niet alleen de hele organisatie, maar ook de IT-afdeling ademruimte om te ontwikkelen. Deze tijd kan worden ingezet voor het produceren van interne software of iets dergelijks. Kortom: je hebt meer tijd en meer ruimte om te groeien. Dit biedt continuïteit en zekerheid.

Wat betekent service management voor jouw klanten?

Als alle IT-processen soepel verlopen, dan betekent dat ook dat de website en eventueel andere online platformen goed lopen. Dit leidt tot een gebruiksvriendelijke ervaring voor jouw online klanten. En een gebruiksvriendelijke ervaring resulteert in tevredenheid. En dat is, naast omzet, je ultieme online doelstelling; het leveren van een klantvriendelijke en goede gebruikservaring. Want positieve klanten komen terug.

Dus nog een keer in het kort:

Service management is een holistische IT aanpak waarin alle aspecten procesmatig worden gestroomlijnd. Deze aanpak reikt verder dan alleen de IT-afdeling, maar geldt voor de hele organisatie. Zo kunt u continuïteit voor jouw organisatie praktisch garanderen.

Meest recente blogs
Menu